logo
Lectio

Hjem / IT / Vejledninger / Vejledning til IT-tjenester

Vejledninger

Vejledning til IT-tjenester

Printvenlig udgave

Oversigt

Som lærer ved Århus Akademi har man adgang til en række IT-baserede tjenester. Det handler p.t. om følgende:

  • Login på Akademiet hvor man kan gemme tekster, billedmateriale og andre filer på sit hjemmedrev samt få adgang til at afvikle programmet.
  • En personlig hjemmeside hvor man kan lægge forløbsoversigter, links og andre materialer til brug i undervisningen
  • Firstclass systemet - i daglig tale kaldet intranettet - hvor man kan sende og modtage mails og følge med i konferencer af forskellige art
  • Tynd klient hvor der er der er adgang til hjemmedrev og et udvalg af programmer hjemmefra
  • GAS-web hvor man bl.a. kan se sit skema og timeoversigt samt give elever karakterer
  • Websiden "Mit supportcenter" hvor man skal acceptere regler for anvendelse af IT som ansat. Her kan man desuden se, hvilke stamdata man er registreret med i systemet (navn, adresse, ansættelsessted etc.) samt skifte password med virkning for de fleste af de øvrige tjenester

Tjenester som kræver angivelse af domæne

Som I allerede har bemærket kræves der ved disse tjenester brugernavn og adgangskode for at komme til dem. Vi arbejder løbende på at gøre tilgangen til disse tjenester så nem og entydig som muligt og det vigtigste i denne sammenhæng er at gøre brugernavn og adgangskode så entydige som muligt, dvs. at man ikke skal huske på flere forskellige. Desuden er det vigtigt at brugerne logger på det samme domæne, da det ellers kan give anledning til forvirring.

Et domæne er en samling af brugere og grupper. I Århus Amt anvender man på Gymnasier, HF og VUC et fælles domæne hvor alle brugere er registreret. I domænets oplysninger indgår bl.a. om man er elev eller lærer, hvilken institution man er ansat på, hvilke fag man har tilknyttet etc.

Det er derfor afgørende at man angiver det korrekte domæne udover sit brugernavn og adgangskode når man skal have adgang til nogle af de forskellige IT-tjenester. Dette kan give anledning til noget forvirring da de dialogbokse man skal udfylde ikke er ens. Endvidere er det forskelligt om feltet med domæneangivelse er udfyldt på forhånd eller ej.

Hvis der ikke er mulighed for at angive et domæne direkte skal dette gøres ved at angive det under brugernavnet. Det gøres ved at anvende notationen [domænenavn]/[brugernavn], dvs. for eksempel UV\AAMM.

De tjenester som kræver at man angiver domænet er følgende:

  • Login på Akademiet
  • Personlig hjemmeside
  • Tynd klient
Billede

Eksempel 1: Adgangsdialog i Frontpage

Billede

Eksempel 2: Adgangsdialog til maskiner på Akademiet

Som man kan se er der i eksempel 1 ikke noget felt hvor man kan angive domænet og der er derfor brugt notationen UV\AAMM. I eksempel 2 er domænefeltet dels angivet direkte og dels udfyldt på forhånd.

Tjenester som ikke kræver angivelse af domæne

Nogle tjenester kræver ikke domæneangivelse. Det drejer sig om følgende:

  • FirstClass systemet
  • GAS Web
  • Mit supportcenter
Billede

Eksempel 3: Adgangsdialog til Firstclass

I eksempel 3 (login til FirstClass) er der ikke brug for domæneangivelse.

Skift af adgangskode

Når det gælder håndtering af adgangskoder er 5 af de 6 beskrevne tjenester omfattet af samme system til håndtering af disse. Det drejer sig om:

  • Login på Akademiet
  • Personlig hjemmeside
  • Tynd klient
  • FirstClass systemet
  • Mit supportcenter

Fælles for disse tjenester er, at man anvender "Mit supportcenter siden" til ændring af adgangskoder. Ændringer her slår igennem for de øvrige 4 tjenester med højst et døgns forsinkelse - ofte indenfor 5-10 minutter.

Adgangskoden til GAS Web er desværre endnu ikke synkroniseret med de øvrige tjenester - men der arbejdes på det. Det betyder at man indtil videre selv skal skifte adgangskode her og og skiftet kun gælder for GAS Web.